بين لغات البرمجة

بسم الله

اذا كنت احب شئ و اجد نفسي فيها فهي البرمجة رغم انني مبتدأ و هاوي لكنني احب البرمجة

تعلمت html    php asp    vb.net   vb6    vba   autolisp

لكنني ارتاح للفيجوال بيسك و قمت ببرمجة برنامج الحسابات الهندسية

بالفيجوال بيسك سته و لكني فؤجئت بمشكله مع الويندوز 7  تتعلق بالخطوط احاول ان احلها او ان احدث الفيجوال بيسك 6 الي فيجوال بيسك دوت نت  اتمنى ان يساعدني احد المبرمجين



حاليا احاول ان ابرمج برنامج للحسابات الهندسية  لكن بالفيجوال بيسك دوت نت

و بدا بكتابة اول اسطر "البرنامج ما زال في بدايته  "  

ماذا عن السي شارب ؟؟ لم ارتح لها "مسئلة ازواق فاتمنى الا يدخل في شمال محبي السي شارب " و رجعت الى معشوقتي الاولي الفيجوال بيسك كما تغزل فيها الشاعر

الفيجوال بيسك هي الاساس يتبرمج بيها الاحساس

و لا سيمي كولن و لا اقواس و تعلمها سهل لكل الناس

و هناك لغة برمجة جميلة حرة المصدر و عربية  و هي pwct

http://way-tech.blogspot.com/2012/02/blog-post.html

لكنني احلم ان ابرمج داخل الاتوكاد و الريفيت لذلك احاول تعلم فيجوال بيسك دوت نت

تعليقات

  1. صحيح ان بتفق معاك هي بس مسئلة تعود اما الأقواس الي هي زي الشكل ده { فيعني بداية class ونهاية class زي في الفيجوال بيسك private sub نفس الفكرة الكلام ده كنت قريته في my first plugin انا عن نفسي مش بحب كل مرة قعد احط ; semicolon وهي بس مؤشر على نهاية الأمر الي في نفس السطر
    انا نفسي اعمل حاجة حلوة بالريفيت API زي مثلا بدل انا عملت هيكل سكتش للمبنى بإستخدام reference plane وعايز اعمل بدل reference plane المبدئي wall هقد اعمل pick line لحيطة حيطة لا بإستخدام revit api هختار كل reference planes وهو هيحولهالي ل wall كنت بحلم اعمل زي كده بس لغاية دلقوتي ماقدرتش هو ينفع يتعمل بدليل ان Autodesk عاملة حاجة اسمها revit software dvelopment kits (SDK وحاطة عينات لكيفية برمجة حاجات بإستخدام vb c# لكيفية تحويل الحوائط ل reference plane بس للاسف حولت اعمل العكس بس مش عارف اكمل لغة البرمجة على بعضيها وإن شاء الله نتعلم معاكم

    ردحذف
  2. لغات البرمجة مثل الفاكهه اذواق
    و فكرتك جميلة و همتك عالية فخور بمعرفتك

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة