>رئيس الصين

>



الصورتين يذكرونا بما حدث مع جيهان السادات مع اختلاف الرئيس الامريكى و تصرف الرئيس المصري
ساعتها القذافي رئيس ليبيا جاب الصورة مكبرة و وضعها في المطار و أخذ شتيمه في السادات الله يرحمه
انقل نص الحوار لشهادة جيهان السادات
و كنت متوقع من الاستاذ احمد منصور ان يناقش كل شئ الا هذا

أحمد منصور:
في الحلقة الماضية توقفت عند مرافقتك للرئيس السادات في رحلاته إلى الولايات المتحدة باستثناء رحلة ( كامب ديفيد) على اعتبار أنك كنت في باريس والتقيت به في المغرب بعد العودة، وأنا في الاستماع إلى شهادتك أحاول دائماً الابتعاد عن التصرفات الشخصية، ولكن اسمحي لي في بعض الجزئيات التي يعني كانت تصرفات عامة، تمثلت في إحدى الزيارات، أو في أكثر من زيارة، وهي أنك راقصت الرئيس كارتر، والرئيس كارتر أيضاً قبلك القبلة التي يقبلها الغربيين للناس في لقاءاتهم، ولكنها أيضاً أثارت استياء كبيراً في مصر، ولازال الناس إلى اليوم يتحدثون عنها باعتبارها أمراً غير مألوف، وأنت زوجة لرئيس دولة مسلمة، وتحرصين دائماً على أن تتكلمي عن المبادئ الإسلامية.
جيهان السادات:
نعم، والله هو اللي حصل أولاً: البروتوكول المصري اتصل بالبروتوكول الأميركي وقال لهم: إحنا ماعندناش رقص، لأن هم عادة بعد العشا بيحصل فيه حفلة رقص بالنسبة للرؤساء، فقال لهم: إحنا ماعندناش دي وما تعملوهاش يعني، فعرفوا، عارفين إن دي عندنا مش مقبولة، فلما رحت وبعدين هو.. خد إيدي وقام فأنا قمت ولكن عارف اللي هي إيه في حرج، مش قادرة أكسفه وفي نفس الوقت يعني مش عارفة يعني.. ، وبعدين ما بأعرفش أرقص أساساً يعني، فهو..
أحمد منصور [مقاطعاً]:
كان فيه.. راقصت أحداً قبله أم أول راجل كان ممكن ياخد إيدك ويرقص معاك؟
جيهان السادات:
لأ أول.. أول واحد، فلسه بأعمل كده فبص لي وقال لي: أنا آسف، إحنا قالوا لنا بس أنا نسيت، ورجعنا وقعدنا.
أحمد منصور:
يعني مارقصتيش معاه؟
جيهان السادات:
لا.. لا.. لا.
أحمد منصور:
لكن فيه صور طلعت إنك بترقصي معاه.
جيهان السادات:
لا.. لا، دي شوف حضرتك بالضبط بين.. زي المسافة بيني وبينك، يعني خد إيدي.. قمت، هو قال لي اتفضلي فقمت.. ولسه بيعمل كده طبعاً هي دي..
أحمد منصور:
الصور طلعت بقى.
جيهان السادات:
بس كده بالضبط، لكن ما خدتش يمكن..
أحمد منصور [مقاطعاً]:
الرئيس السادات كان رد فعله إيه؟
جيهان السادات:
لا ولا حاجة، عارف إن ده إحراج.. وشاف قدامه يعني، وده إحراج..
أحمد منصور [مقاطعاً]:
هو شعر بالاحراج هو الآخر؟
جيهان السادات:
أيوه، دي قامت المغنية.. اللي اسمها إيه (بيلي..).
أحمد منصور:
السمراء هذه؟
جيهان السادات:
السمراء.. آه، فقالت له برضو قوم، فقال لها: أنا ما بأعرفش أرقص، فقالت له: هاعلمك، فقال لها: لأ أنا مش قادر.. يعني ما أعرفش، والحقيقة كان خجول جداً وقام وقف برضو لكن.. يعني.. قال لها: أنا ما أعرفش خالص.
أحمد منصور:
وقبلة الرئيس كارتر؟
جيهان السادات:
وقبلة الرئيس كارتر، أنا عايزة أقول لحضرتك هل يقصد بها شيء وحش؟‍!
أحمد منصور:
مش قضية يقصد أو لا يقصد.
جيهان السادات:
هم الطريقة سلامهم على فكرة، طريقة سلام الأميركان، الراجل يقبل الست.
أحمد منصور:
طيب في البرتوكول، لماذا لم ينبهوهم أيضاً إلى هذا الأمر؟
جيهان السادات:
ما أعرفش.. نبهوهم، هم برضو..
أحمد منصور [مقاطعاً]:
يعني إحنا هنا لا نبحث عن مبررات..
جيهان السادات [مستأنفة]:
لأ قالوا لهم..
أحمد منصور [مقاطعاً]:
ولكن إحنا بنشوف تصرفات..
جيهان السادات [مستأنفة]:
قالوا لهم، لأ، أنا هأقول لحضرتك يعنى..
أحمد منصور [مقاطعاً]:
لأنها تصرفات أخذت وأساءت إلى كل المصريين ولازالت مثل هذه التصرفات بتسيئ إلى الناس.
جيهان السادات:
لأ مش إساءة، لأ إساءة.. حضرتك أما تاخدها من منظار ضيق تقول إساءة، لكن لما تاخدها من منظار صداقة..
أحمد منصور [مقاطعاً]:
حتى لو من منظار واسع (يسؤ).
جيهان السادات [مستأنفة]:
والراجل.. دي علامة على الصداقة أو الترحيب يعني.
أحمد منصور:
فيه مبادئ يا فندم هنا، وفيه ضوابط..
جيهان السادات [مقاطعة]:
دى معلش دى المقصود بيها..
أحمد منصور [مستأنفاً]:
وفيه أصول بتربط الناس.
جيهان السادات:
صحيح.
أحمد منصور:
ما بيقدروش، يعني الغربيين لهم عاداتهم، إحنا لنا عاداتنا أيضاً..
جيهان السادات [مقاطعاً]:
معلش.. يعني هل..
أحمد منصور [مستأنفاً]:
إذا.. إذا إحنا تجاوزنا حاجات كتير..
جيهان السادات [مقاطعاً]:
يعني تحب مثلاً كنت آخده قلم مثلاً أقول له يعني..، أو أديى له knock out مثلاً أو أعمل إيه يعنى؟! ده رئيس دولة بيبوسني، خلاص انتهى وبينبهوه، ونبهوه بعد كده، وصدقني في مرة منهم بعد ما باسني قال لي:آه متأسف دول قالوا لي برضو! فقعدنا نضحك أنا وأنور، يعني.. تقول إيه؟! يعني الحقيقة هو الراجل بيعبر عن نوع من التقدير والصداقة والمحبة، وده جوزي جنبي يعني.. مش قصده شيء، وأنا عارفه إنه مش قصده شيء وبعدين عايزة أقول لحضرتك يعني مش مسألة قبلة، ده لو نظرة مقصودة بشيء أنا مش عبيطة أفهمها، واقدر أوقف اللي قدامي، لكن لما تبقى شيء.. رئيس دولة بيوري مشاعر طيبة يعني ما تقابلش بقى برفض وضيق بقى أفق وبتاع والواحد يعملها خناقة وزعلة، ونحرجه ونكسفه، لأ، يعنى تقابل بهدوء كده، وتقال له بعد كده، وزي ما قلت لحضرتك كررها برضو على أساس إنه مش.. وبعدين قال: آه دول قالوا لي أنا آسف، دول قالوا لي.
أحمد منصور:
يعني أنا بأترك للناس أن تقيم وجهة نظرك في المسألة.
جيهان السادات:
نعم

تعليقات

المشاركات الشائعة