قول يا شاعر

>

قول يا شاعر
قول يا فنان
قول كمان
و غني لنا على العود و الكمان
اعزف لنا الحان
تنسينا المكان و الزمان
و القدس و الجولان
و سوريا و لبنان


مش عايزين من لبنان
غير النسوان
غير بنات لبنان
غير البت لينان
و البنات اللي على الشطئان
متجبش سيرة عدو و عدوان

متقوليناش عن اليهود
انهم بيخونوا العهود
و انهم احفاد قرود
و المشاكل على الحدود
و ارض الجدود
قولنا على النسا و النهود

غني لنا غنوة عن بت حلوة
جمالها ما لوش حد
لما تنزل الشط
تشمر الجلابية

متقوليناش فلسطين اختنا
دمها دمنا
ارضها ارضنا
قول حاجة تهمنا
مش تغمنا
زي المزة اللي ماشية جنبنا
صاروخ حينا
هي دي اللي تهمنا
و تفرح قلبنا
يلا قولنا

متكلمناش عن فن الحرب
فلسطين لها رب
كلمنا عن الحب
هو انا كلب؟؟
و لا  ما عنديش قلب
معنديش احساس بالذنب

مش عايزيني اتكلم عن فلسطين و لا احمد ياسين
طب اتكلم عن مين
عن صابرين و عن شيرين
و اخوانا معتقلين
في سجون الملاعيين

عيزني اقول الحان
و شوق و غرام
و احلى كلام
و فلسطين ما بتنام

طب متمشوش
متنموش
اسمعوا رسالة حب

بحبك
اه بحبك
و في اكبر ميدان باهتف باسمك
و على كل حيطة رسمك
احلى يوم لما ابقى جنبك
سامع همسك و اشم ريحتك
ايدي في ايدك
انت ليا و انا ليكي
و لو مره واحد نظر ليكي
قولي لي وانا اخذئلك عيناه

اندهيلي و انا اجيلك
اسيب امي و زوجتى و اجيلك
اموت فيكي نفسي اليوم دة يجي

اللي اتقدم ليكي
و دمي يبقى مهر ليكي
و جسمي يبقى عرشك و روحي فدى رمشك

حبيبتى حروف اسمك تلات حروف
هاقوهم و انا فخور مش مكسوف
الاول قاف و لا بنخاف
التاني دال يا ست الجمال
و التاني سين يا نور العين

معقولة اتكلم عن غيرك
انا ليا مين غيرك
ابقى ايه انا من غيرك
لو في يوم كلمت غيرك اصلبني
خليني مصلوب
و حدفوني
لكن لا تقدسوني و لا ترفعوني
بل العنوني
زي ما قال شائول
او بولس الرسول
ملعون من صلب على الصليب
دانا حبيب
منك قريب
في قلبي لهيب
حربك رهيب

لا ابص يمين و لا شمال
و لو ملكة جمال
قالت لي خدامتك يا سيد الرجال
اقولها القدس محتاجة رجال
و اللي يروح لها
يروح الجنة في الحال

تعليقات

المشاركات الشائعة