ما قبل السفر لقطر

بسم الله

زي ما انتم عارفين الاجرائات في مصر .......

طيب اول ما قررت اسافر

لازم اوثق اوراقي

- الشهادة الجامعية

- فيش  و تشبية الكتروني (العادي ينفع بس اجرائاته طويلة)

- شهادة الميلاد الكتروني

-عقد الزواج الكتروني

خلى بالك كل ورقة لازم تقول لمن يعطيها لك انها لوزارة الخارجية كي يختمها لك و يمضيها

تطلع على اقرب فرع لوزاره الخارجية

توثق الورق و بتدفع على الورقة 11 جنية

تأخذ الورق و تطلع على سفارة  الدولة التى ستسافر لها

توثق الورق

لو لسه ماخذتش تصريح السفر تروح التجنيد و هتأخذة في نفس اليوم

لو زي حلاتي و والدك عدي الستين او انت عديت 29 عام

تطلع السجل المدني و تعمل شجرة العيلة

و تروح الهايكستب او اقرب منطقة ليك

تأخذ اعفاء نهائي

بص خلاص و انت مسافر

ورية جواز السفر و اصل الاعفاء النهائي و صوره منه

,الكشف الطبي و التحاليل في قطر عكس السعودية  الامارات كنت بتعمل الفحوصات في مصر

من الجميل اني رحت عملت كشف الدم فصيلة دمي o+

وجدت يرسلون رساله على الموبايل بعد ايام بان هناك من يحتاج دم للتبرع

للاسف كنت قد تبرع قبل يوم 30 يونيو بيومين

لماذا لا يكون هناك قاعدة بيانات بالدم لدي المستفيات و يتم ارسال رسائل في بلدنا مصر ؟؟

ما العائق

 

[caption id="attachment_7691" align="alignnone" width="645"]2013-07-14 16.25.52-1 عمر سليم في سيتي ستار  القاهرة[/caption]

تعليقات

  1. :)
    بالسلامة والتوفيق إن شاء الله

    ردحذف
  2. ممكن أعرف نوع التحاليل التى تتم فى قطر للحصول عل الاقامة ؟

    ردحذف
  3. http://portal.www.gov.qa/wps/portal/topics/!ut/p/c5/rc5JeoJAFATgs3gA7UdDMyxR5im2GBA2fo0RIrNRGTx9zAHcpWpTu_pRil5t2XAp2P3StaxGB5SKRxEUrPqy8Lnz1jLYrkVIYGIeTEAxOoBwDMu5t5_Vc1fCiAOAKfT00dfMZ6gT5wZTEOi1s9dfA4o5KH0urOYJfIWLDKqr7hPkb1ggB6VF3WWv1_jPIR7hTVRAgdU1ZxSeW5SgVHor3Iho_7_CS9asxlOzghXPCTIowElYwjzPcyj2EkHROn_U7HjQi3QwcutUkd3Dpq3hdlWZrXtxyXURFnO-X57arYivEhVsbN1yFpKSqI5QX8FNghtRGStoJt9VYI_mOohkUj6U5MidNf9wKvmt1NprbzLoIzKhpYpTOfcfyvbTT8dkb037bEOmrX3lPCOau-YSbsOiovX8ZSUFsQ63eJCwKdB8pplror4ZqnYMcl9dLH4B3gD3ZA!!/dl3/d3/L0lHSkovd0RNQURrQUVnQSEhL1lCZncvYXI!/?changeLanguage=ar&CSRT=15191248590570391705

    ردحذف
  4. سلام عليكم و رحمة الله
    معلش هطول عليك و جزاك الله خيرا
    انا جايلي تاشيرة عمل في قطر و اللي جايبهالي يعرف كل الظروف اللي هقولهالك دي بالتفصيل و ابلغني انه هو في قطر هيخلص كل شيء (هو قطري على فكرة و انا مش هدفع ولا مليم عشان ماتقولش هو بيقول كلام فاضي)

    باختصار انا كنت بتعالج من فيروس بي بس الحمد لله و التحاليل نتائجها كما يلي
    HBs AG positive
    HB PCR negative و ده اثبات ان النسبة في الدم صفر
    HBe AG negative و ده دليل ان الفيروس استجاب للعلاج و مش موجود
    HBe Ab Positive و ده دليل ان الجسم كون اجسام مضادة ضد الفيروس نتيجة العلاج
    و الاخير هو اللي بيسسبب ان التحليل الاول يظهر ايجابي كظهور فقط في الدم شبه الفيروس بس مش الفيروس في الواقع

    المشكلة ان التحليل الاول هو اللي بيتعمل طبعا ده بيبوظ كل حاجة
    و التحاليل التانية كلها تنفي وجود الفيروس و اثبات اني سليم

    السؤال :
    1 - من كلامك على الموقع ان كل الفحوصات و التحاليل بتتعمل في قطر
    طيب ايه اللي بيتعمل في مصر لانه لو التحليل الاول زي باقي الدول بيتعمل في مصر يبقى الموضوع باظ من البداية
    2 - هل فعلا في امكانية زي ما صاحب العمل يخلصلي الاقامة بالتحاليل التانية اللي تثبت اني سليم في قطر ولا ايه
    3 - ايه المرتب اللي يستحق اني اسيب شغلي و اولادي ها في مصر و اسافر و اعرف اعيش و اظبط حالي في مصر لاني لسة بتفاوض معاه على المرتب
    4 - كم المرتب اللي اعرف اجيب ولادي يعيشو معايا بيه في قطر علما بانهم في مدارس مرحلة ابتدائي

    اسف اذا كنت اطلت عليك في انتظار ردك الكريم

    ردحذف
  5. انا لم اعمل اي تحالييل قبل السفر , كله لما جيا قطر
    لا افهم في التقارير فمش هفاي محتاجة دكتور
    المرتب : انت ادري بمرتبك في مصر , علي بالك من نقطة ان السكت غالي يعني سكن عائلي 5 الاف دولار

    ردحذف
  6. بارك الله فيك السؤال بطريقة اخرى معلش
    انا مش بتكلم في طرق غير مشروعة لسمح الله للاقامة بس انا سألت في وزارة الصحة هنا ابلغوني ان ممكن للشركة اللي انا طالع عليها تقر انها موافقة على اقامتك بالتحاليل اللي معايا و بيبقى على مسؤوليتي باقرار و مسؤليتها
    السؤال هل ده متاح ولا لأ

    انت بتقول معملتش اي تحاليل في مصر قبل السفر امال ايه الكشف الطبي اللي بيقوله عليه هنا قبل السفر

    يعني لو التأشيرة طلعتلي و بعتهالي ايه اللي هعمله غير توثيق الاوراق و الحجز

    طيب لو السكن متوفر مبدئيا ليا لوحدي قبل الاولاد متوسط المصروف كام تقريبا

    ردحذف
  7. لا ادري , لو هتشتغل في طعام صعب جدا
    الكشف الطبي لو مسافر السعودية
    لا شئ وثق الورق في السفارة لو فيه ورق ناقص هيقولك
    تختلف من شخص لاخر و من سكن لاخر من 1500 ل 2300

    ردحذف
  8. شكرا ليك جدا جدا جزاك الله خيرا

    ردحذف
  9. لو سمحت با استاذ انا جوزى سافر بردوا بس المشكله انه اخد التطعيم الوقائى فعنده اجسام مضاده فكنت عاوزه اعرف فيها مشكله كدا ولا عملوا معاكم ايه

    ردحذف
  10. انا لست دكتور , بس الدكاتره هناك متخصصين و اكيد هيعرفوا الفرق و ان شاء الله مافيش مشكلة

    ردحذف
  11. نعم
    في ناس بتعملها فقط عشان تطمن

    ردحذف
  12. السلام عليكم
    اللى فهمته من كلام حضرتك ان التحاليل الطبية هنا فى مصر غير مطلوبة
    يعنى معملش تحليل فيروس سى ولا باقى التحاليل
    اوثق الشهادات بس؟؟؟؟؟؟؟؟
    معلش علشان التحاليل غالية جدا

    ردحذف
  13. تروح سفارة قطر توثق كل الورق
    ما اعرف القطاع العام

    ردحذف
  14. السلام عليكم
    معلش كنت عايز اعرف الاجراءات بعد ما اطبع الفيزا من على الموقع اعمل ايه بعد كدة؟ وهل فى مكتب العمل بيطلبو صورة قرار اجازة بدون مرتب او اخلاء طرف فى حالة لو شغال فى قطاع عام ولا لأ؟
    وجزاك الله خيرا

    ردحذف
  15. انا ارسلت صورة الجواز للشركة في قطر وحصلت على تأشيرة ولكني فقدت الجواز ... هل لو طلعت بدل فاقد ستظل الاتاشيرة سارية؟

    ردحذف
  16. السلام عليكم
    لو سمحت يا ا/ عمر انا جالى عقد من القطريه للطيران بعد الانترفيو و خلافه
    بس مش عارف اعمل ايه فى موضوع الكشف الطبى و الكلام بصراحه مش فاهمه و انا مش من القاهره علشان اقدر الف و اسأل فلو تقدر تفيدنى اكون شاكر جدا

    ردحذف
  17. الكشف الطبي في قطر لما تسافر هم سيتولون الامر

    ردحذف
  18. السلام عليكم انا مهندس معماري ومسافر فيزا حرة وهدور علي شغل ياتري شغل المعمار اخباره ايه والرواتب في حدود كام خبرة 3 سنين وجزاك الله خير

    ردحذف
  19. و عليكم السلام , الشغل كثير لكن السفر بفيزة حره مخاطرة كبيرة
    ربنا ييسر كل الحال
    اتوقع من 12 الي 18

    ردحذف
  20. مخاطرة من ناحية اني لسه هدور علي شغل ولا من ناحية ايه....ومعلش لو معايا رخصة قيادة سعوديه سارية انا سمعت انك بتمشي بيها عادي ومافيش اختبارات...جزاك الله خير وتشرفت بيك اخي الكريم

    ردحذف
  21. من ناحية العثور على عمل , نعم تبدلها بدون امتحان

    ردحذف
  22. هل ينفع اقامة حرة لوالدى وهو عنده فيروس سى بس هو مش هيشتغل هيجى مرافق معايا ... والاقامة الحرة تكاليفها تقريبا كام ؟

    ردحذف
  23. لو سمحت انا زوجي بيشتغل في قطر
    وانا زوجته وطبعا معايا اقامه
    انا دكتوره هل من السهل اني اشتغل كممارس عام في القطاع الخاص انا معايا بكاليوريوس طب وجراحه من كليه طب القصر العيني في مصر

    ردحذف
  24. نعم ما دام ليس هناك اي عقد يمنع

    ردحذف
  25. انا جايلي سفر قطر وعندي مضادات فيرس سي هي قطر بتبقي عايزه تحليل سي هي كمان زي السعوديه والكويت ولا لا ارجو الرد

    ردحذف
  26. التحاليل داخل قطر لما تسافر

    ردحذف
  27. السلام عليكم
    هل ممكن تأشيرة العمل يكون فيها مرافقين، يعنى اسافر أنا واسرتى مع بعض والا لازم اسافر انا الأول وبعدين أعملهم استقدام ، وهل يختلف الوضع لو عقد العمل للزوجة ويبقى يسافر معاها زوجا

    ردحذف
  28. و عليكم السلام , ما اعرفة انه بمجرد عمل الاقامة يمكنك استقدام من تريد , و يمكنك ان تخلصها في اسبوعين , بان تروح المستشفي بنفسك و تسعي بنفسك فيها و لا تنتظر ادارة الشركة , هذا هو الموقع يمكنك البحث فيه http://www.moi.gov.qa/VsaWeb/Actions?action=geteServiceVisaInfoInput

    ردحذف
  29. السلام عليكم لو سمحت خطيبى سافر دبى يشتغل مشرف عمال بناء بس بتأشيره زياره لحد ما الاقامه تجيله ومده الزياره قربت تخلص ممكن يسافر قطر يشتغل ولو ممكن ايه الورق المطلوب وايه المرتب اللى ممكن يجيله

    ردحذف
  30. و عليكم السلام - ممكن طبعا , خليه يقدم في كل الشركات بقطر و الامارات https://draftsman.wordpress.com/2015/02/08/jobs/

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة