هدية مصر

قالت لي فين هديتي ؟؟



قلتها : عنيا يا حلوتي



بس فين عديتي ؟؟



ضحكت من غبوتي



ضحكتها ملء الفم



طرشت علي دم





مصر اللي حافظها صم



و عارف خيرها اللي عم



حالها يجيب الغم



و تركب الهم



و انا ابنها اللي بيتقال لي اتفضل يا عم



يشحتوني بطانية و يأمرني اتغطي و نم!!



متقولش ادتنا اية مصر



الحرامية عصروها عصر



يحلبوها من الفجر للعصر



شوف كان فيها اد اي لبن



و موت يا فقير من الحصر



.



انا النيل و انا الازهر



انا العروسة لما تتمخطر



انا اللي مهري مال قارون



لا . اكثر



انا اللي مليت الدنيا افكار



و انا اللي طوعت  الحديد و النار



و اللي زرعت الدنيا اشجار



و جملتها بالازهار



انا اللي بصنع الاخبار



و فيا الشيوخ و الرهبان و الاحبار



انا جمالي اللي يخطف الابصار



انا اللي دفعت عنكم الاخطار



انا اللي عمري ما يتحسب بالاعمار



و كل سِنه من سِناني اقمار



انا البيض و انا السمار



انا ام عمر و عمار



انا سحر الشرق و السحار



انا الفخر و الفخار



انا الهرم و انا المنار



و انا اللي كل شبر  مزار



انا اللي غني لي عمر و نزار



انا تاج الوقار



في الاخر يركبني حمار !!





يا ام الدنيا



يا حنينة على ولادك



كام من كريم جالك



لبستية تاج من تاجك



و جاه من جاهك



كام من كريم جالك



شريد مطرود



و جالك يوسف النبي



عليه تطبطبي



جالك من فلسطين



كنت زي عادتك تكرمين



و اصبح وزير و امين



و جالك يوسف



جندي في ركاب



اسد الدين



و خرج بعد يومين



و هو صلاح الدين



محرر فلسطين



جالك محمود



عفي سوق العبيد موجود



رقيته ملك محسود



اصبح ملك مقصود



اكرمتي الكرام فتكرمي



ليه النهاردة تحرمي



الكريم خيرك



و تدي خيرك لغيرك



ليه عليا تبطشي



و القرشين تلطشي



تسيبي جثتي و تمشي



و عيني من البكا عليكي ماتنامشي



فيكي خير كثير



يكفي الوحوش و الطير



يموت الوزير



من تخمة الفطير



و تحت رجله يموت الفقير



على الحصير



جلتها يا اما مين ابنك ؟؟



قالت تميم البرغوثي



قلت :الفلطسيني؟؟



قالت غيرة ما يرثيني



و في مرضي يبكيني



يعني ابني اللي باع طيني ؟؟



و نسي تاريخي و سنيني



و سرقني بدل ما يديني ؟؟



يعني ابني اللي من بطني ؟؟



و هو طرد اخواته بالعافية



و طرد امه حافيه



و ملك البيت بالرقص و الرقاص



جايب مذيعين فيران و ابراص



فوق الجامع موقف القناص



و فوق الكنيسة بيضرب الرصاص



يقتل عمرو  و الوقاص



فده مش ابني خلاص



ده عاق و عاص



-



يا مصر فين هديتي



مش انت سر عزوتي



و ليكي بس غنوتي



و معاكي سري و ضحكتي !!



و فيكي القي سلوتي



عايز هديتي



اني انام يوم بين اسرتي



و اهدي لوعتي



صعبه امنيتي ...؟؟؟



.



الابنودي الخال



قال : شعبين



شعبين اتنين



الاول بيرقص



امال التاني فين ؟؟



في المعتقل



و لا مقابر الحسين ؟؟؟



.



يا مصر مش عاجبني الحال



مش عجبني القتال



و مش عجبني يتقال



على القتل "مبروك و عقبال "



و رقصه شابه على الدم



جسمها مال



و ميل ام على ولدها و هو بيتشال



.



خلعت لترقص من رجليها النعال



وضعته جنب احد النعال



صاحبه اتقطعت رجله في القتال



.



وضعت الاحمر على شفايفها الجمال



لقيت احمر على الارض وضعته في الحال



لم تعلم انه دم العيال



اللي ماتوا اغتيال



.



رقصت فاشعلت اشباة الرجال



جنوا من شدة الانفعال



اتحزمت بشال



و ارتدت العقال



الشال كان جبيره سيد الرجال



يا شيخ افتيني في السؤال ؟؟



رقصها حرام و لا حلال؟؟



.



رقصت فاهتز الخلخال



صوته شغل الرجال



عن هتك  عرض بنت خال



كان اسمها نضال



 .



رقصها ذات يمين و شمال



على كعب عال



عليه اللعاب سال



رقصها طال



ساعات طوال



على دم اخت لها سال



فلا تكثر من السؤال



من الاسفل و من العال



فدم الشهيد غال



.



زلزال زلزال



تريد ان ترقص في الحال



لكن الميدان مزدحم



بجثث كالتلال



فجاء قائد بجرافته و ازال



حتى يفسح لرقصتها المجال



,



رقصت فكتب في جسمها مقال



اجاد فيه و اطال



لانه في الاصل طبال



و كل حركات الموتي الابطال



لم تستحق منه مقال



لانه يخاف الاعتقال



يخاف من الحبال



يرقص فوق الحبال



و اجساد الابطال



ترقص تحت الحبال



تتدلي من مشانق طوال



.



كشفت دراعها بان البياض العال



غاظت العزال



رقصت كغزال



سهل المنال



على جثة بيضه مدفونه في الرمال



.



غمزت بعينها فبانت كالهلال



مالت بجسمها الميال



على نغمة الجوال



زلزال زلزال



تسلم االاعمال



اللمة دي لمة عيال



في رابعة ماتوا الرجال



و باقي الرجال



اعتقال



.



رقصت فاهتز البرتقال



فقلوبهم عانت الاشتعال



لم يدركوا السؤال



كيف قنبلة في حجم البرتقال



قتلت خير الرجال ؟



و يتمت العيال؟



.



يا مصر لو فيه احتلال



كنت فهمت اللغز و السؤال ؟؟



كنت قلت ماشي الحال



و انزل احارب في القنال



و بدل ما تقول شعر



اخليكي تغنيني موال

تعليقات

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة