محاضره اليوم

الحمد لله تمت المحاضره على خير



الواحد سعيد رغم المجهود انك تشرح ما يقارب 8 ساعات بالانجليزي برنامج navisworks 



الحمد لله المهندسين انبسطوا و المحاضرة ان شاء الله تتكرر مع باقي المهندسين بالشركة




(قبل ما تتكلموا فيه مفاجأة قريب بخصوص شرح البرنامج navisworks  و بالعربي )




teacher



بس انا مرهق  (ارهاق لذيذ) و مش عارف اكتب ايه في المدونه فدعوني اتذكر اول محاضرة بالانجلزي



كان مفروض هشرح ال quantity take off 



مفيش مشكلة بس هشرحها عربي و لا انجليزي ؟؟



اخذت رأي زميلي  , فقال لي العربي احسن , لا تربك نفسك بالترجمه و اعلب الحضور عارفين عربي لا تشغل نفسك بالاقلية



تمام , دربت نفسي على المحاضرة بالعربي



و دخلت القاعة لاحضر نفسي



دخل اول واحد لا يتحدث العربية فقلت في نفسي :




"خلي الانجليزي ينفعك"




تاني واحد بتكلم معاه من كينيا يعني انجليزي و سواحلي قلت في سري :




(خلي الانجليزي بتاعكما ينفعكما , الان سابدا شرح و ابحثا عمن يترجم)







ثالث واحد , رابع واحد كله بيتكلم انجلزي الا قله قليله منهم زميلي @!#@$#@$@



قلت في نفسي :(خلي العربي بتاعك ينفعك) و شرحت بالانجليزي



الحمد لله المحاضرة كانت كويسة و عجبت الحضور و نزلت في مجله الشركة



و اصبحت المحاضرات  الانجليزية ليست عقده و الحمد لله





-----------------------------------------------------------------------------------



بعد ذلك من المواقف التي لا تنسي ايضا



اني وجدت دكتور في جامعه ببريطانيا يكلمني عشان القي كلمة على طلبته في BIM & SUPPLY CHAIN IN MIDDLE  EAST 



فقلت لزملائي الصراحه الراجل بيكلمني في شئ انا حاسس انه كبير اني القي محاضرة بالانجليزي على انجليز  فعايز اكتب له رساله اعتذار رقيقه



فقالا لي انت عايز تقول ايه بالعربي و نفكر في صياغتها



فقلت




اريد ان اقول قد استسمنتَ ذا وَرم،




نظرا الاثنين لبعضهما و قالا لي




يعني اية بالعربي ؟؟؟

استسمنتَه: حسبتَه سمينا.
قال المتنبي في هذا المعنى:
أعيذُها منك نظرات صادقة ** أن تحسب الشحم فيمن شحمه ورم




نظرا الاثنين لبعضهما  نظرة :




"تصدق الخنيق ده  يستاهل ندبسه في المحاضرة دي "




و بعدين شجعوني "هربا من ترجمه الجمله " ان اخوض التجربة



و الحمد لله القيت المحاضرة عبر الاسكايب



و كانت من اسعد لحظات حياتي حين انهيت الكلمة و سمعت صوت التصقيف



فلله الحمد



( هناك تحضير لكورس مفصل BIM بالعربي به هذه المحاضرة و كله هديه لاصحابي و اساتذتي )



 

التدوينة هذه ليس لها هدف الا رسم الابتسامه

ابتسم :)

تعليقات

  1. ماشاء الله تبارك الله
    والله الواحد فرحان فرح لايوصف
    كان نفسي اكون واحد من الحاضرين
    ربنا يسعدك دنيا وأخرة وأن يوفقك وأن يزيدك علما وعملا

    ردحذف
  2. والله الواحد فخور بيك جدا جدا كأنك أخ لي والصراحة الواحد يغبطك لجهودك الرائعة ولنفعك للناس
    وكم مره دعوت الله أن أكون مثلك في علمك وجهودك الرائعه ومداومتك دائما لنا بتعليمنا العلم النافع سواء للدنيا او للاخرة

    ردحذف
  3. ربنا يكرمك و نراك مثل الصحابة
    و تكون رفيق الحبيب محمد في الجنه

    ردحذف
  4. يارب
    الله يكرمك ويعز قدرك

    ردحذف
  5. عمر انت كويس
    ما اتمناه فعلا هو تحويل هذه القدرة لعمل بروفيشينال تتكسب منه
    ايه اللى ناقصك؟

    ردحذف
  6. دعواتك باشمهندس محمد ابراهيم

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة